Purple Design

Tips om je webshop goedkoper te laten draaien

Geplaatst op

Er zijn een aantal vaak gemaakte fouten waarmee een opstart van een webshop, of welke willekeurige startup dan ook, te duur ingekleed wordt. In deze blog hebben we een aantal fouten bij het opstarten van een webshop voor je onder elkaar gezet. Zo kun je eenvoudig leren van de fouten van anderen, dat zorgt voor rust in de workflow en efficiënt werken wordt hiermee bevorderd. Kijk snel met ons mee en doe je voordeel met onze tips.

Niet profiteren van zakelijke tarieven

Wanneer je een ondernemer bent met een eigen zaak, bijvoorbeeld met de rechtspersoon BV, dan is het mogelijk om te profiteren van zakelijke tarieven. Bijvoorbeeld bij de optie: pakket versturen buitenland, is dit mogelijk. Natuurlijk geldt dit voor de meeste diensten van de vervoerder.

Zonder idee beginnen

Je begint je webshop zonder ondernemingsplan. Stop! Dit is een grote fout, want juist met een gedegen ondernemingsplan zul je zien of je kans van slagen hebt met je onderneming. Je rekent namelijk van alles door om te zien of het rendabel is en je gaat achterhalen of mensen zitten te wachten op je producten of diensten.

Geen doelgroep hebben

Een succesvolle ondernemer gaat eerst zijn doelgroep bepalen. Zo heb je een focus: wie zijn je klanten en wat willen ze? Hoe meer informatie je over je doelgroep kunt vinden, hoe beter het is. Hoe kun je ze beïnvloeden? Wat zet hen in beweging? Een webshop kun je zo beter afstemmen op de behoeften van je doelgroep, waarin de klanten zitten die jouw product of dienst graag willen hebben.

Tijdsfactor onderschatten

Tijdens het opstarten van een webshop of welk type bedrijf dan ook, is er vaak een onderschatting van de tijdsfactor. Een webshop opzetten en draaiende houden behelst een hoop werk. Ook de doelgroep naar de website leiden via de digitale ‘snelweg’ is een tijdsintensieve aangelegenheid die door veel beginnende online ondernemers als te licht wordt voorgesteld.

Slecht materiaal

Wanneer je materiaal niet goed is, dan zul je slecht presteren. Dit geldt voor de software van de webshop, de internetverbinding (niet veilig) en een gebrekkige navigatie, to name a few.

Geen voorwaarden

Wanneer je geen goede heldere juridische voorwaarden op je website hebt, zul je hier problemen mee kunnen krijgen. Ook wanneer de algemene voorwaarden ontbreken of gebreken vertonen, zullen er problemen ontstaan. Een van die problemen is het klantvertrouwen dat er niet is. Vertrouwen is alles online, een klant zoekt naar redenen om zijn vertrouwen te geven, een daarvan is een officieel webshop keurmerk. Zeker als het product of de dienst hem aanstaat. Zonder degelijke voorwaarden ontvang je nooit een webshop keurmerk. Zorg dus dat de voorwaarden voldoen aan de criteria van de webshop keurinstanties.

Updaten en communiceren

Een grote afknapper voor online bezoekers van je site is oude content die niet relevant meer is. Een klant wil de zekerheid dat de informatie up-to-date is. Ook het niet communiceren met klanten, bijvoorbeeld via e-mail, de chatfunctie van je website of een van de sociale media, is een veel gemaakte fout. Mensen willen een menselijke response, een ervaring die het digitale landschap een beetje reëler maakt. Een chatbot is leuk, maar mensen prefereren nog vaak een echte operator. Natuurlijk kun je ook een klantenservice oprichten met mensen die klanten te woord staan.

Conclusie

Er kan veel misgaan tijden het opstarten van een webshop. In deze blog hebben we je een aantal fouten genoemd. Grofweg zijn ze onder te verdelen in: geen strategie hebben, slechte infrastructuur, achterhaalde content en een slechte communicatie. Kijk ook zelf kritisch naar je bedrijf. Bedenk hoe je zelf op internet koopt en hoe jij graag een webshop ziet. Vanuit de eigen ervaring naar je bedrijf kijken kan al veel problemen uit de wereld helpen of voorkomen.

Verder lezen?

Wat is nu eigenlijk een goed webdesign? Hoe maak je een goede foto? Deze antwoorden, tips en meer vind je op onze site. Laat je inspireren!

Gerelateerde berichten

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden